Czym jest dieta samuraja?

Data publikacji: 2017/07/14, zmodyfikowano: 2017/07/14


Czym jest dieta samuraja?

Czym jest dieta samuraja (14.07.2017 r.)

Wiek XXI to czas, kiedy coraz więcej uwagi przywiązujemy do odżywiania. Powody są różne – część populacji walczy z epidemią otyłości, część dąży do posiadania sylwetki idealnej. Osoby należące do drugiej grupy najczęściej poszukują jednak diety, która nie tylko pozwoliłaby im uzyskać wymarzone kształty, ale także nie zaburzyła zdrowia i samopoczucia. Aby osiągnąć ten cel, niektórzy przestają spożywać gluten. Niektórzy niwelują laktozę, inni odwołują się zaś do sposobów odżywiania wzorowanych na tych, które niegdyś przysługiwały człowiekowi pierwotnemu. Przykładem ostatniej sytuacji jest stosowanie diety samuraja, opartej na diecie paleo. Aby zrozumieć pierwszą, należy najpierw nieco zapoznać się z drugą.

Czym jest dieta paleo?

Dieta paleo cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród amatorów zdrowego odżywiania. Jej nazwa pochodzi od nazwy okresu paleolitu – właśnie wtedy ostatecznie ukształtował się nasz gatunek, również pod względem nawyków żywieniowych. Okres neolitu, który nastąpił później, przyniósł duże zmiany w tej sferze. Niektórzy naukowcy uważają jednak, że gatunek ludzki nie przystosował się do końca do odżywiania z epoki neolitu. Optymalną więc dla niego dietą jest właśnie ta pochodząca z czasów paleolitu. Dieta paleo zakłada więc wyeliminowanie produktów, których nasi pradawni przodkowie nie spożywali. Są to: produkty zbożowe, cukry rafinowane, wysoko przetworzone tłuszcze oraz alkohol. W zamian za to, dieta paleo zakłada spożywanie w przeważającej większości chudego mięsa, ryb, owoców oraz warzyw liściastych, kapustnych i korzeniowych. Dodatkowo do diety można włączyć jajka, orzechy, suszone owoce, ziemniaki i olej rzepakowy lub oliwę z oliwek (w ilości bardzo ograniczonej, maksymalnie 1 łyżka dziennie).

Czym jest dieta samuraja

Na diecie paleo oparta jest inna dieta, która, z racji efektów, jakie przynosi, zyskuje coraz większą popularność. Jest to dieta samuraja, stosunkowo nowy sposób odżywiania, opisany w roku 2011 w książce autorstwa Nate Miyaki, doświadczonego trenera i dietetyka. Jego dietę można określić jako dietę paleo, do której dołączono bezglutenowe zboża – sprawia to, że osobom dotychczas odżywiającym się tak, jak przeciętny współczesny człowiek, łatwiej przyzwyczaić się do tego sposobu żywienia.

Założenia diety samuraja

Nie oznacza to jednak, że do diety samuraja przystosujemy się w tydzień. Jej kilka głównych założeń całkowicie kłóci się ze sposobem odżywiania, do którego przyzwyczajona jest większość z nas. Jeśli do tej pory nie zwracaliśmy większej uwagi na to, co jemy, może się okazać, że dieta ta będzie prawdziwym wyzwaniem. Po pierwsze, dieta samuraja eliminuje żywność przetworzoną, która dla wielu stanowi podstawę ich codziennego odżywiania. Sposób odżywiania opisany przez Nate Miyaki zakłada więc eliminację mleka i nabiału, gotowych dań, cukru rafinowanego, pszenicy oraz zbóż glutenowych, roślin strączkowych, a także olejów prozapalnych. Czym są te ostatnie?

Oleje prozapalne nasilają procesy zapalne zachodzące w naszym organizmie. Należą do nich: utwardzony i nieutwardzony olej kokosowy, utwardzony olej palmowy, olej z pestek winogron i olej słonecznikowy. Eliminacja niektórych z wyżej wymienionych elementów łączy się z drugim założeniem diety samuraja. Ma ona zawierać jak najmniej substancji antyodżywczych, Do takich substancji zaliczają się kwas fitynowy i lektyny (białka wiążące węglowodany). Aby zmniejszyć ich ilość w pożywieniu, moczy się, fermentuje i kiełkuje zboża i pseudozboża. Pozwala to nie tylko zmniejszyć do minimum ilość niepożądanych substancji, ale także zwiększyć przyswajalność składników korzystnych dla naszego organizmu.

Co jeść na diecie samuraja?

Dieta Samuraja

Na razie poznaliśmy garść wskazówek teoretycznych. A co tak naprawdę można jeść, stosując dietę samuraja? Oprócz pokarmów wymienionych w przypadku diety paleo (chude mięso, ryby, owoce, warzywa liściaste, kapustne i korzeniowe), jak już wspomniano, można spożywać węglowodany w postaci ziemniaków czy batatów, ryżu (ale nie brązowego), kaszy jaglanej, kasztanów, konopi, a także wymienionych już pseudozbóż. Do tej grupy należą nasiona chia, amarantus, komosa ryżowa, a także gryka i kasza gryczana.

Odżywianie oparte na tych produktach ma wiele plusów. Dostarcza naszemu organizmowi witamin z grupy B, aminokwasów, fosforu, potasu, magnezu, cynku i selenu, błonnika i skrobi opornej. Należy jednak pamiętać, że dieta samuraja zdecydowanie nie jest dla każdego. O ile dietę paleo możemy stosować niezależnie od tego, jaki tryb życia prowadzimy, o tyle dieta samuraja jest przeznaczona dla osób, które bardzo dużo trenują. Przez to dieta paleo jest dla nich zbyt uboga w węglowodany, zaś dieta samuraja, o te węglowodany uzupełniona, wydaje się być idealna. Należy jednak pamiętać, że jeśli cierpimy na nadwrażliwości, alergie lub choroby autoimmunologiczne, może się okazać, że nawet przy odpowiedniej ilości wysiłku fizycznego dieta samuraja nie jest dla nas. Przeciwwskazaniami w przypadku tego sposobu odżywiania są także cukrzyca, refluks, depresja czy choroby jelit.

Dietę samuraja można określić krótko jako dietę paleo uzupełnioną o bezglutenowe zboża i pseudozboża, przeznaczoną dla osób intensywnie trenujących wyczerpujące fizycznie sporty. Jest to niewątpliwie dieta trudna i wymaga całkowitej reorganizacji dotychczasowego stylu odżywiania. Zdaniem niektórych pozwala jednak osiągnąć wymarzoną sylwetkę i wspaniałe samopoczucie, co warte jest wszelkich wyrzeczeń.

+ There are no comments

Add yours